(1959-1978)
Da egen bil var en drøm
I 1954 kom Bamse Brannmann, Buffe Båt, Tøffe Tog og Burre Bil. Egen bil var en drøm for de fleste familiene, slik at mange samlet på bilmerker.
Åsmund Lærdal så mulighetene og kjøpte en dyr støpemaskin i England. Tomtebilene skulle være billige, nøyaktig lik de virkelige bilene, og så små at de passet i en bukselomme.Tomtebilene var uslitelige, og hjulene datt aldri av.
Tomte kom med et nytt ord: møbelvennlig. Etter husmangel under krigen klarte mange å bygge små husbankhus i 1960-årene. Soveværelsene var små, men nå kunne leken komme inn i stua. Tomtebilene satte aldri riper på møblene. Foto: Lærdal
Allerede første året solgte bedriften nesten 600.000 bilder, to for hver eneste norske gutt i bilalderen.
Eksporten tok raskt av, til 110 land. Da produksjonen ble avsluttet i 1978, var det solgt nesten 100 millioner Tomtebiler.
Tenk deg at foreldrene dine hadde sykler, men drømte om å kjøpe en Folkevogn eller kanskje til og med en Volvo Amazon. Du drømte med, og visste akkurat hvordan bilene så ut. Så, i 1960, fikk du se en eske i butikkvinduet, med 24 Tomte Trokopi Modeller i flotte farger. De var ikke dyre, heller: kanskje kunne du ønske deg noen til jul? Eller, hvis du fikk lommepenger, spare i månedsvis til du kunne kjøpe en selv?
Siden Tomtebilene aldri gikk i stykker, kan det godt være at besteforeldrene dine, eller noen de kjenner, ennå har Tomtebiler i et skap.
Skrevet av Nina Tjomsland